Saturday, May 7, 2011

seringgit untuk mama

gua bukanlah bisnismen hebat..... gua tak punya gedung-gedung besar gua tak punya bangunan-bangunan besar juga gua tak punya juta-juta ringgit gua hanya boleh berbangga sedikit dengan usaha tulang empat kerat gua ini.... gua hanya ada restoran yang kadang-kadang untung ciput kadang-kadang cukup buat gua untuk tambah bini buat koleksi antik.....

aku kenal kau.... kau sama macam aku.... kau kerja opis boi aku pun opis boi...... tapi apa rasia kau boleh berjaya ni......
seorang kawan cuba-cuba mengorek rasia kejayaan gua..... heh.... kejayaan?..... dari kaca mata opis boi ya memang mungkin ini boleh dipanggil kejayan...... entah kalau dari kacamata mereka yang lebih berdarjat dan kasta yang lebih tinggi mungkin gua hanya langau..... gua hanya serangga mungkin...... rasia? [senyum] terasa seperti komidi tom n jerry..... gua memang tak berapa pandai berahsia... agaknya fasal itu gua selalu kantoi kalau simpan awek lagi satu..... err gua hanya bijak kalau lebih dari dua atau tiga.... he......

gua memandang dia dengan mata hati gua dia menyandarkan belakangnya pada pelastik berwarna merah di restoran gua sekali sekala dia menyedut kretek LAnya dalam-dalam kemudian gua jawab soalannya dengan soalan...

kau pernah berdoa?
pernah!...... dengan suara yakin
apa kau minta?
kesenangan kebahagiaan syorga macam-macamlah
tapi masih nda senang-senang? masih belum bahagia? masih macam tu juga?
ya bah..... macam-macam suda aku buat..... begini juga.....

gua angkat gelas dihadapan gua lalu bibir gelas gua temukan dengan bibir gua..... gua nikmati tegukan-tegukan teh hasil tangan Jasmin, awek cantik dari seberang yang selalu buat restoran gua berisi.... pepatah di mana ada gula di situ ada semut benar-benar menjadi..... mungkin itu rahsianya.... gua kira mungkin gua pandai mengambil kesempatan tu.....

gua pandangi senyman sahabat gua ini.... dulu kami belajar di satu sekolah yang sama cuma lain-lain kelas..... pabila keputusan peperiksaan besar keluar ternyata dia lebih berjaya daripada gua...... gua hanya layak jadi guru sandaran di pedalaman tanpa ada bekalan letrek dan talipun ternyata hidup sebagai guru sandaran bukan mudah bagi gua masa itu gua lebih rela jualan di kaki lima.... fasal itu gua bergelumang dengan bau hanyir ikan di pasar besar Sandakan.....

matanya berkelip-kelip mungkin menunggu gua meneruskan bicara.....
nda ada rasia bah..... mana ada rasia....... mungkin aku pandai mengambik kesempatan..... gua senyum-senyum sambil mata gua melirik Jasmin
ya bab ambil kesempatan tu kau memang menang.... dari zaman skola kau memang terer.....

jooo ada kesempatan yang baik dan ada yang buruk aku mau bagi tau salah satu kesempatan yang boleh buat kau jadi kaya kalau kau ambil itu kesempatan kau pasti boleh berjaya..... aku tanya kau tadi kau pernah berdoa.... kau kata pernah! dan kau cakap juga kau tetap begitu-begitu juga tiada perubahan......... dulu aku pun macam kau juga doa usaha tawakal buat itu buat ini tapi hidup macam tu juga..... nda ada perubahan......

gua diam sambil gua perati anak buah gua buat kerja.....lalu gua sambung balik ayat gua

tapi aku mula sedar.... doa kita nda cukup power jooo macam enjin kreta mau ada turbo baru cepat sampai.... mau cukup syarat minyak mau cukup.... dan yang bikin kasi cukup tu yang sikit susah.... jadi fasal tu aku ambil kesempatan..... jadi kalau kita yang berdoa tak cukup syarat kita minta orang lain doa bagi pihak kita...

asap LA tambah rancak sama rancak macam pelanggan yang keluar masuk restoran gua tiap malam minggu....
kesempatan apa tu?

mama mu masih ada?
gua lihat dahinya berkerut keningnya hampir bertemu..... hairan dan bingung barangkali....

ambil kesempatan dari doa ibu...... doa ibu untuk anaknya makbul jooo Allah terima dan makbulkan tanpa syarat..... jadi ambillah kesempatan buatlah supaya mama kita senang hati sama kita jangan kasi sakit hatinya..... fasal kalau kita sakiti hatinya hidup kita tambah payah..... dan pada masa kita dikelilingi hutang dan masa kita dalam kepayahan itu adalah masa terbaik kita bersedekah..... sedekahlah sikit untuk mama kita..... kau harus ingat janji Allah kalau kita ikhlas beri 1 Allah balas 10....

lalu

gua lihat asap LA berhenti sejap.... anak matanya jauh menembusi dinding restoran gua..... lalu gua lihat seperti ada kaca-kaca halus pada kelopak matanya...... gua cuba menyelami jiwa brutal di hadapan gua...... dia hanya diam.....

tapi macam mana kalau mama kita suda tiada?

gua diam.....

sedekahlah Al-Fatihah..... sertakan doa untuknya..... jooo ingat dalam surah Al-Fatihah itu ada doa..... tapi bila aku cakap begini jangan pula kau anggap aku orang alim.... kita sama juga.... kau islam aku islam kita sama juga mungkin kau lebih alim dari aku fasal aku masih pigi karoke.... aku masih siul-siul cewek seksi tapi ini perkara asas yang kadang-kadang kita terlepas pandang.....

dia terus menarik asap LAnya dan gua pula mengalih pandang ke Jasmin yang putih melepak itu....

kami bla-bla sampai MU lawan MC habis siaran langsung...... lalu gua langsung teringat bahawa dulu gua juga pernah buat ibu gua menagis....... dan gua betul-betul menyesal......

mungkin ramai di luar sana macam dulu gua ..... lupa pengorbanan ibu mereka......

beri ibu seringgit kalau kau hanya ada seringgit..... pesan gua buat member-member di luar sana....... anda bertuah sekiranya dia masih di sisi anda.......



















No comments: