Wednesday, May 4, 2011

dan gua gigit spot rim itu..... [tajuk lagu]

sedang gua syok melayan selekoh2 bersama kuda kesayangan gua talipon tangan gua berdering..... gua tak tahu siapa pemangilnya fasal talipon gua kat dalam kantung jeans gua yang koyak rabak kat lutut..... gua tak sempat nak sambut pangilan itu.... lalu gua goyang2kan telinga kuda putih gua ke kiri..... dan gua pun mengambil tempat gua..... gua tarik talipon gua.... gua lihat tiada nama.... hanya angka.... angka yang  tiga diggit depannya memberitahu ini lambaian dari jauh....
ah mana mungkin dia..... kan dia baru lapan bulan duduk di pelamin.... malam pertamanya masih muda lagi.... tak mungkin dia..... gua memicit butang hijau talipon gua pabila talipon gua berdering buat sekian kali......

hai... kim..... mana kau?

gua berat untuk menjawab walaupun hati gua berbunga.... bunga yang menutupi hati brutal gua..... gua garu2 kepala gua yang tak gatal..... gua kenal suara itu... gua pernah tak tidur malam gara2 nak dengar suara itu, suara yang tidak lah semerdu mana mungkin suara apek jual kicap lagi merdu dari suara itu tapi entah kenapa suara itu cukup buat gua kepayang, satu misteri yang belum terjawab sama macam misteri telur dengan ayam siapa keluar dulu..... suara itu bagi gua tak menjemukan apa lagi kalau mendengar suara manjanya gua cukup lemah.....

sandakan....

sahut gua dengan intonasi yang cukup lemah..... gua memandang kebelakang..... dulu dia pernah ada di sini bersama gua bersama kuda putih gua....

kenapa kau talipon nie? laki mu nda marah ka.... nanti kau kedapatan......

gua mencari jalan keluar.... gua sudah jauh sesat dalam hutan yang gua tak sengaja masuk.....

aku ingat sama kau bah kim.... aku dengar lagu kita.... aku sudah inda tahan mesti aku talipon kau jugak kau ingat kah dulu .....

dia diam

gua juga diam

eh nanti aku talipon kau balik ah...... tuttttttttttt.... pangilan terhenti disitu...... entah gua tak tau kenapa dia putuskan talian talipon itu.... gua tak tau... sumpah!!! cuma yang gua tau hubungan intim dulu itu tak mungkin bertaut semula... semua sudah terhenti.....

sebenarnya gua tak pasti apa yang terhenti....

gua memalu kuda putih gua kuat-kuat.... serentak itu dia memecut laju membelah malam.... membelah kekusutan dalam kepala hotak gua..... gua menerjah mana saja jalan di depan gua..... lalu gua sedar...... dunia ini luas.... gua boleh pergi kemana saja gua mau..... gua tak mungkin sesat....

tiba di satu jalan lurus gua keluarkan kat kecil dari perut talipon gua.... gua simpan ia baik-baik di satu belukar yang mustahil gua dapat cari..... maka dengan itu orang kuning berperut buncit itu pun tidak lagi mengiringi cik nokia yang selalu temani gua....

gua tinggalkan semuanya di belukar itu.... semuanya...... sampai kini gua tak mengerti..... kenapa.....

No comments: