Monday, September 12, 2011

ibu misteri yang metal

dia menunggu bersama seorang anak kecil yang belari-lari keliling meja di restoran gua....

"apa kerja kau pandai?" gua soal,
"semua pandai bos...." perempuan itu menjawab, dengan senyumannya yang bagi gua belum cukup hebat untuk membuat gua nak oferkan dia tiket wayang untuk berdua.
"aku bukan mau cari orang yang pandai buat kerja..... aku mau cari orang yang betul-betul mau kerja" gua lihat budak lelaki itu bermain-main mengelilingi meja.....
"ini anak mu?" gua sambil meneka.
"iya...... jadi bila aku buli mula kerja bos" perempuan berumur 20an ini memujuk, meskipun gua belun mengatakan iya atau pun tidak......
"besok kau datang kerja, jam 7 pagi kau belajar sama pekerja-pekerja lama apa yang patut kau buat dan peraturan kedai" gua berdiri meninggalkan permpuan bertudung dan berbaju kurung itu......

.....................

"kau ambil dia kerja bang?" cip cook gua tanya,
"iya kenapa" gua kunyah bilis goreng ranggup sambil jeling-jeling awek-awek kat kedai gua masa-masa kemuncak begini..... "kau kenal ka perempuan tu?"
"kenal bang dulu dia satu kerja sama aku..... bla bla bla..........."
gua tak kesah masa lalu dia, mungkin itu cerita lama, mungkin dia mau berubah, mungkin juga dia sudah berubah dan bagi gua dia harus di beri peluang.... mungkin status ibu tunggal banyak memberikannya pelajaran hidup....... gua banyak kawan dari kalangan ibu-ibu tunggal dan ibu-ibu tinggal, bagi gua diorang ni ok ok saja..... belum ada yang pernah bagi masalah besar terhadap gua......
"iya lah kita tengok saja, kita bagi dia peluang" gua akhiri perbualan gua dengan cip cook.

......................

-pagi-
gua keluar dari mobil buruk gua, mata gua mencari-cari perempuan yang kemarin datang dengan sopan santun dan lemah gemalai itu......
"masyallah" perempuan yang gua lihat kelmarin dah lain, tudung dah tiada...... dan yang lebih teruk baju dia lebih metal dari gua.... siap ada gambar hantu bagi isyarat fcuk lagi..... gua rasa gua dah silap menilai permpuan gemalai kelmarin, gua sudah silap dalam ilmu metematik gua, gua kira dengan mengambil pekerja yang punya tata susila boleh gua jadikan contoh buat beberapa kakitangan gua yang agak nakal.

"ai mana tudung mu?" gua tunjuk sikit karisma seorang tokeh.
"he..." perempuan itu tunjuk giginya yang beberapa ketul tak ada tu.
hati gua mula suam-suam kuku, gua bagi ceramah sikit..... sebenarnya gua bukan marah fasal dia tak bertudung, tapi gua marah fasal dia datang kerja lebih metal dari gua.... ini restoran gua! tak ada pekerja gua yang boleh berpenampilan lebih metal daripada gua.
Gua bagi ceramah bukan fasal gua nak jadi ustad atau ulama, tapi gua bagi ceramah fasal gua harap sangat gua boleh sedikit senang hati walapun tak puas hati..... dengan penampilan yang gua rasa tak sesuai sangat....
.....bangang ka hapa perempuan nie?!!............

.......................

-petang-
"bos buli ka aku pinjam duit, mau beli kasut" pandai pulak perempuan metal nie buat muka kesian, (silap orang dia nie)
gua selalunya jarang menghampakan permintaan makhluk, kalau gua memang mampu, tapi kali ini gua tak hampakan dia, biar orang lain yang bagi pihak gua.......
"kau minta dengan cashier, kalau dia bagi ada la tu, kalau tak mintak mahap la ya"

........................

-malam-
masa gua santai-santai dengan awek gua, gua dapat panggilan talipon, HENPON cashier siang hilang!!!
"bila hilang?"
"tadi petang"
"pekerja baru tu mana?"
"suda pulang"
"kita tunggu dia besok"

..........................

tunggu punya tunggu dia tak datang-datang...... sampailah sekarang.........
dan sampai sekaranglah juga perempuan itu masih misteri macam henpon tu yang masih misteri.......



No comments: