Thursday, April 7, 2011

balada sorang tokeh

gua dah penat........

jumaat........

lepas memecut kuda putih gua, gua termenung panjang kebelakang.... gua terasa sepanjang hidup gua.... gua tak pernah rasa yang gua begitu jahat..... tapi pabila gua duduk dalam lingkungan mamat2 masjid gua rasa dalam dunia nie gua adalah makhluk yang paling jahat kat dunia ini..... maksud gua... gua mungkin lagi teruk daripada firaun.....

pabila gua teringat..... malam gua tak lena tidur mandi tak basah makan gua tak sedap walaupun kenyang...... pabila gua memandang kebelakang gua nampak gua.... gua menyelam kedalam diri gua.... alangkah bodohnya.... gua rasa segalanya harus tamat sekarang..... semuanya perlu ada kesudahannya..... tiap yang mula pasti ada akhirnya..... memanglah susah sebenarnya menamatkan sesuatu yang kita suka.... apatah lagi kalau sesuatu itu terasa begitu panjang dan indah..... tapi sesuatu yang indah itu pasti tak kan kekal..... suatu hari pasti ia akan di telan buaian waktu.....

dan pada waktu yang telah berlalu..... terasa dosa2 gua seperti butiran pasir dilautan yang tak dapat dikira oleh mana2 pakar ilmu hisab.....
lalu gua kumpul segala kekuatan........ gua kabarkan ke isteri gua; gua nak bina masjid...... isteri gua diam gua juga diam...... kalau gua kira-kira memang gua tak mampu.... dari segi zahir......

lalu gua panggil pekerja gua yang lelaki.... yang gua lihat dan gua nilai pakai kepala otak gua ahhh diaorang lebih kurang perangai gua macam dulu-dulu......

abang ada mau bincamg sama kamu ni......
................sambil gua mengarahkan diorang ke bawah tangga di belakang kedai.........
bincamg apa bang?
............... gua diam sambil tengok muka diorang satu satu................
kita gotong royong.....
kasi bersih kedai bang?
bukan! kita bikin surau di sini di bawah tangga ni.......
................gua lihat diorang berpandangan sesama sendiri mungkin dalam hati bos dah buang tebiat...........
bukan apa kalau kastemer solat korang dapat pahala pasal korang yang buat surau tu, sambil2 abang buli smayang situ.... abang ni banyak dosa..... mau taubat!!!!

buli ka bang?

BOLEH !!! AKU CAKAP BOLEH !!! SIAPA CAKAP TAK BOLEH AKU TAMPAR !!!

gua senyum-senyum dalam hati.... mungkin ini hikmahnya pabila tak dapat dirikan masjid....



1 comment:

El Syifa Althafunnisa said...

naa .. el sukung neh bang .. apa kata .. err .. kita wat usrah bang setiap ari ahad sebelah petang .. abg mtk tlg sama si cekmat tang naqib .. hikhik .. pasal makan minum or byrn sama naqib tuh kita pugut la duit dr ahli2 .. apamacam ..