Thursday, September 16, 2010

16 sept 2010 [hari Malaysia d bawah langit Sandakan]

pagi yg dingin ku kira adalah saat terenak untuk merangkul apa2 saja bentuk perempuan, tak kita la gemuk  kurus kecil besar.....yg penting peluk cium jangan kasi diorang bernapas dan jangan bagi diorang bicara itu pikiran ku pagi itu.....tapi hari ini sejuk2 begini aku terpaksa memandu mobil ku ke pasar besar bandaraya alam semulajadi ini..... gara2 sang menteri mau terus duduk d pucuk yg paling tinggi maka rakyat d jadikan juara.....maka tercipta lah Juara Rakyat !!! dengan sedekah sebotol air suling dan sekotak tapau nasi.... itulah habuan si menteri buat golongan marhain d bumi sandakan ini opss aku terlupa menyebut baju t kuning ada lambang angka 1 yg berlatarkan jalur gemilang.......
Pon Pon..... bunyi hon Landcruiser yg agak baru dari model Landcruiser ku..... sial...... balas hon d bibir ku..... ah peduli aja c menteri d belakang itu makan asap mobil buruk ku....... lagi pun aku bukan sengaja..... memang tidak ada ruang untuk aku mencelah d kalangan mobil2 yg lain d sebelah kiri.....
Majlis yg gilang gemilang itu d bising kan oleh Rossa c janda comel dari Indon dan artis2 Sabah yg lain....... dan d saksikan oleh 20% makhluk yg layak mengundi d bumi Sabah ini dan 80% yg hanya layak mengundi kalau kerajaan bagi diorang IC masa mengundi nanti..... errr masa pak najib berucap pulak diorang ni inda langsung mau hormat sibuk sana mau meniguk artis [woi !!! kenapa korang tak hormat tu pak najib ah!!! tempiling baru tau] kepada pak najib sori yek org sandakan memang gitu jangan kecik ati ya..... Makan nya pula yg kat meja ada yg tak da nasi dan ada yg bernasi kan pisang...... itu kat meja2 semi2 VIP manakala VIP ntah aku tak tau VVIP pulak lagi la aku tak tau... tapi yg aku tau yg kat tepi jalan tu..... errr kebanyakan yg pakai baju t khas..... tapau nasi dan air suling....... protokol entah ke mana atur cara majlis ntah ke mana beb dengar cerita RM5j diorang keluar belanja nak bagi makan juara rakyat ni dan tapau2 tu d letak betul2 atas lantai jalan hehehe......

dan masa tu aku macam nak menyanyi lagu sabah tanah air ku antara liriknya kalau tak silap aku

"..... negeri kita yg tercinta pemuda pemudi semua marilah bangunlah bersatu semua...... "

dan aku sekarang ini hanya melihat dari atas pagar...... dan pagar tempat aku berpijak sekarang ni dah betul2 senget kesebelah...... bibir ku ter senyum2 melihat barisan org2 ber baju kuning memungut tapau nya tapi hati ku menagis.... entah kenapa.....

Salam Hari Malaysia dari bawah langit Sandakan............

3 comments:

Muhammad Fahim Danial @ Cosmake said...

"Makan nya pula yg kat meja ada yg tak da nasi dan ada yg bernasi kan pisang...... itu kat meja2 semi2 VIP manakala VIP ntah aku tak tau VVIP pulak lagi la aku tak tau" -Meja sebelah mana tu?Kalau meja yg kami urang kater,(meja semi VIP & VIP)lauk& nasi mmg cukup.Siap tapau bawa balik lagi utk dia org ni.(Dia org ni mcm tak pernah makan FREE...)

kasanova pencen said...

tak tau plak ging sebelah mana... tapi yg becakap tu org kinbatangan.... orang bung.... berapa banyak orang cater hari tu?

Muhammad Fahim Danial @ Cosmake said...

Ramai oooooo org cater...aku rasa kalau dikira balik2 mau lebih 50 caterer...