Monday, November 15, 2010

aku tokeh sasau

pekerjaku memanggil aku dengan wajah 5sen "kenapa?" tanyaku pada  pekerja ku....
"orang tu marah ndak ada cola... dia mau jumpa sama abang...." jawabnya seperti minta kasihan....... dari jauh aku memang dah perasan lelaki berbaju kemas itu marah2 sambil kepala nya tertoleh2 pada aku......
aku terpaksa berkunjung ke meja itu setelah lelaki itu ingin berkata sesuatu dengan aku......


"sori bos kami nda jual cola...... " jawabku pada muka bengis itu..... sambil aku melirik2 awek disebelahnya.... aku tengok awek tu.... awek tu tengok aku.... macam awek tu perasan yg mata aku tengah meraba body dia luar dan dalam...... 
'kesian.... awek comel begini betul2 nda patut dapat boipren sebegini..... dia patutnya dating dengan aku' aku bermonolog....
"bos aku bukan apa.... aku suka duduk kedai melayu.... mau tolong melayu...... tapi kalau cola pun kamu ndak ada susah tu bos mau bisnis" lelaki tu cuba ber bahasa.......
"maaf la bos kami memang nda jual cola..... sebab pembekal kami tak jual cola......." aku cuba memberi alasan
"iya la bos susah juga tu kalau baru oder suda nda ada" 
"sori ya bos" aku senyum2......  senyum yg ada 2 maksud...... pertama atas satu prinsip perniagaan "customer is king" dan kedua senyum kat awek yg dari tadi memerhati dengan muka yg serba salah dan malu..........

..................................

selepas hampir 3 tahun aku terserempak dengan awek tu kat pasar sayur....... dia tak perasan kat aku..... atau mungkin juga tak ingat......dan bagi aku pula kalau awek comel begini aku payah nak lupa.... entah kenapa ingatan aku kuat kalau benda2 begini.....  aku melihat dia menggendong  anak kecil...... dan ada seorang lelaki di belakangnya memegang beg plastik....... aku pasti aku tak salah orang...... dan aku pasti yg lelaki tu suaminya dan aku amat2 pasti yg lelaki itu bukan lelaki yg marah2 bila tak minum cola........ 


2 comments:

❤ Sutera Maya ❤ said...

teringat semasa berkunjung ke TS sebelum pilihanraya besama bos ..

sekumpulan lelaki .. mungkin dari parti pembangkang .. rasanya owank semenanjung berdasarkan slang yg digunakannya ..

hati tergeletek bila salah seorang bekata .. nama restoran neh Tuaran Spoon .. napa teda 'spoon' ? dalam nada bergurau ..

haha .. tanpa memandang sekumpulan lelaki itu .. saya tergelak dalam diam .. sambil menjelin-jeling rakan sekerja yg turut tergelak diam-diam ..

kupu kupu kertas said...

kirim salam sama ciwik itu kau klu jumpa lagi...hehe