Friday, November 5, 2010

catatan tokeh sasau 4

dari galas ke batu sapi orang sibuk bercerita tentang keputusan pilihan raya..... ada yg puas hati dan ada yg tak.... apa pun bagi aku; aku tetap begitu melayan ahli politik kedai kopi dengan anggukan, angguk2 belatuk kadang aku faham kadang aku tak faham tapi aku tetap angguk...... sama macam macam awek ajak pegi tengok wayang walau kadang cerita tu aku tak berapa minat tapi aku tetap angguk.... begitulah anggukan ku aku umpamakan.....
duduk semeja dengan orang PKR mau pun BN atau pun SAPP.....  aku mesti angguk biasalah aku jenis orang yg malas nak bertekak dengan orang politik nie pasal selalunya diorang nie anggap dioranglah yg paling pandai diorang betul malah kadang2 hukum agama pun boleh tunggang tebalik oleh tangan dan mulut diorang hehehehe.....
pagi tadi aku ke pasar besar sandakan.... biasalah tokeh restoran, pasar adalah tempat paling sinonim dengan aku..... aku selalu bermonolog dengan dengan pasar dan pasar selalu bermonolog dengan aku kadang dengan suara manis kadang dengan suara kelat... bergantung dengan siapa aku berurusan.... macam politik jugak..... bisness pun kena ada politik nya juga.... cuma politik bisness lain........ dan bila saja aku sampai kat pasar besar tadi pagi aku lihat pasar agak sesak dari yg biasa.... kenapa agaknya.....
ohhh aku lupa orang luar sandakan sedang rancak berbelanja sejak dari hari pertama penamaan calon semuanya penuh..... hotel penuh, kedai kopi penuh, kedai ubat penuh dan yg lebih syok restoran aku pun turut penuh.... hinggakan aku dengar tiap malam pun karoke sekitar sandakan nie pun penuh hehehehe tak lupa juga kedai nombor ekor yg hanya penuh tiga kali seminggu pun aku dengar hari2 penuh.... begitu lah kerancakan perjalanan ekonomi sandakan dalam beberapa hari lalu...... dan hari ini adalah hari terakhir aku kira.....
semua orang politik, media, tukang sorak tukang tengok dukun2, bomoh2 pun tukang urut dari semenanjung mau pun dari sabah sendiri..... masing2 sibuk membawa ole2 pulang ke kampung masing2 yg kering yg basah yg separuh kering yg berkilau semua diorang tapau.... dan yg best sangat tu aku dengar ada beberapa orang  tu bagi tinggal air, dari air liur hinggalah air peluh .... macam macam air diorang tinggalkan kat sandakan ni belum masuk cerita calon yang jatuh kat air  dan air lendir hehehehe ......

.....................................

celaka!!!! aku lewat kepasar hari nie bukan gara2 malam jumaat..... tapi pasal aku sibuk membaca.......
memang celaka !!! udang habis!! awal pagi lagi dah habis dan aku tengok udang yg biasanya 13.00 ringgit sekilo kawan aku dah jual 25.00 ringgit sekilo hahahahaha belasah korang hahahahha bila lagi nak makan duit orang politik kan hahahahaha.....

.....................................

apa2 pun aku ucapkan selamat jalan dan selamat beristerehat setelah 10 hari yang memenatkan buat semua yang memeriah kan sandakan.... untuk datin yg baru menang tu pesan aku belajar2 lah cakap melayu ini MALAYSIA!!!  bukan HONG KONG!!!.... dan kalau boleh belajar2 lah jugak bahasa suluk dan bajau Filipin hehe....

untuk kalian yg  belayar pulang aku hadiahkan gambar ikan layaran sandakan dan sempena hari depavali....




hapy depavali


nota tapak kasut: hari ini diorang pulang membawa kemenangan dan kekalahan..... pulang meninggalkan sandakan dan kemudian ekonomi sandakan kembali seperti bandar mati....... dan aku bagi pihak golongan kapitalis sandakan ni tak kira cina, india, melayu maupun PATI amat2 mengharapkan agar adalah lagi sesiapa yang duduk d kerusi empuk ADUN atau PARLIMEN sekitar sandakan nie MATI..... kerana ekonomi sandakan ni dah lama MATI !!!!

1 comment:

❤ Sutera Maya ❤ said...

hahadOi .. ayat abang neh ..