Thursday, October 7, 2010

pesan......

pagi tu aku mampir ke rumah orang tua ku selepas beberapa bulan konon2 mau hidup sendiri2 [menyewa rumah] sampai sahaja aku terus duduk d ruang tamu dan secara sopan aku menyalami tangan kedut pakcik aku yg juga mampir ke rumah sepupunya itu [sepupu emak aku] beliau merupakan salah seorang kasanova pencen macam aku hehehehe...... kehebatan beliau sewaktu belum bersara biarlah aku saja yg tau [tak baik membuka aib orang... tuhan marah!! nanti aib kita pulak tuhan bukak.... kan naya] cukuplah aku ayatkan amat hebat!! itu saja...... kami berbual2 pasal awek [dia tau aku baru kawin masa tu] pasal bisness, dan pasal agama.... aku ingat lagi masa tu bulan syawal.... dan dia datang ke situ pun atas tuntutan bersyawal dan lagi bersamaan dengan hari jumaat..... memang sesuai sangatlah bercerita hal2 keagamaan ni dan aku selalunya lebih banyak bertanya kalau bab agama ni bukan apa aku nie dah lah posa kadang2 zikir jarang2 solat bila senang dan kebanyakan amal2 yg boleh meluaskan kubur aku tu aku hanya buat ala kadar...... dan kadang2 bukan tak tau.... dah dari kecik dah kena ajar cuma kadang2 aku nie tak masuk ajar kepala batu... dan kadang2 kepala aku lagi keras dari batu.... itu lah aku masa tu..... dan aku fikir dengan berKAHWIN boleh lah buat aku jadik sedikit baik... tapi sebaliknya aku tak jadi baik pun cuma bab baik dalam bab pengurusan masa...... kalau dulu sebelum kawin aku pulang rumah jam 1 pagi ha lepas kawin ni aku dah mula balik rumah jam 12.30 tengah malam [ok la tuu...]
dari satu topik ke satu topk kami bual kan....

...........................

sambil mengurut2 tongkat besinya   [dia simpul sendiri berangka 8 ] pakcik aku seiring derai ketawanya bercerita [aku suka abila org tua ni bertopik awek] kami ketawa senyum hu ha hu ha.....
tapi bila tiba topik agama dia agak sedih sedikit dan agak serius....

nasihat nya pada aku yg aku tak boleh lupa.......

"tuhan tu adil dan penyayang.... kita sebagai hambanya d beri masa panjang sederhana pendek dan sedetik.....  kalau kau tak dapat sembahyang lima waktu sembahyang lah seberapa waktu yg kau mampu dan bila satu waktu pun dah tak mampu.... kau tunaikanlah sembahyang jumaat.... dan kalau pun terlalu sibuk sampai jumaat pun dah tak boleh sembahyang tuhan tu bagi lagi peluang untuk kau sembahyang hari raya bukan satu malah dua kali hari raya tuhan berikan dan kalau pun dah terlalu teruk sampai sembahyang hari raya pun dah tak boleh kau tunaikan sekurang2nya kau tunjukkan la bahawa kau ni masih beragama islam....."

aku betul2 terdiam terfikir.......

beberapa bulan selepas pertemuan kami itu..... dia memangil kami sekeluarga mampir ke rumahnya... bukan untuk beraya.... tapi untuk bermaaf2an konon katanya agar kami boleh bersilaturahim [sambil melihat wajahnya] kerana masanya sudah hampir.....

dan buat beberapa ketika kadang2 aku teringat pesanan nya bila tiba jumaat begini...... memang Allah itu maha pengasih dan maha penyayang...

banyaknya peluang Allah bagi..... smayang raya bg yg paling teruk.....

pakcik..... pesan mu tetap ku ingati semoga amalku yg sedikit ini dapat meringankan azab ku dan memadam sedikit dari dosa2 ku yg bertimbun2 ini

pakcik terima kasih.... Al-Fatihah......

2 comments:

warga said...

Salam jemaat...Cerita bagus. insaffff...

❤ Sutera Maya ❤ said...

moGa ALLAH SWT tempatkan rOh beliau antara orang-orang yang beriman dan bertakwa .. Amin Ya Rabbal Alamin .. ~