Monday, October 18, 2010

sesat d Facebook 3

"Saya berniat untuk menyahaktifkan akaun facebook saya. Namun sehingga saat ini, saya masih belum boleh melepaskan rasa kecanduan saya terhadap facebook" anda pernah berkata begini?
jom kita kongsikan petua ini

cara2 untuk melupakan facebook:

1. Kenapa anda mau berhenti ber facebook, buat satu analisa, beberapa tujuan anda ber facebook seberapa banyak mungkin...
Lalu analisa seberapa baik Facebook dapat memenuhi keperluan anda selama sebulan ketika menggunakan facebook.

2.Cari cara lain untuk berinteraksi dengan teman anda seperti melalui email atau telepon

3.Masukkan password baru [Facebook login] yg amat sulit untuk anda ingati [tulis d lebaran kertas dan jgn lupa setkan browser anda agar tidak menyimpan password tu ] setelah anda nyahaktifkan akaun facebook anda; bakar kertas tu....

4. Jangan terpengaruh dengan orang yang sedang membuka site Facebook. Lebih baik anda gunakan waktu berinternet anda untuk mencari informasi baru
atau membaca blog yg lebih bermanfaat.

Sebenarnya Facebook mendorong kita untuk menjarak satu sama lain. Kita sekarang bersosial dengan sendirian di kamar yang memberikan kita semacam pertunjukan sarkas dari diri kita sendiri......
dan yg paling mengkhuatirkan......ada orang bilang Facebook itu Candu..... kata aku: ya.... 100% betul..... betapa hebat godaan dan pujukan Facebook masa aku tutup akaun tempohari....

1 comment:

El Syifa said...

Salam hormat bang ..
pesbuk neh da mengalahkan candu dalam raking dunia .. buktinya memba saya .. err .. biar la rasia .. ~
tp sebenarnya dari kita ja samada mo deaktif akaun atau tidak .. bukan semua buruk ada dalam pesbuk lau tau cara dan nawaitu bukan sekadar buang masa tidak tentu hal lam tuh .. byk benda lam tuh lau kita lihat dan perhati ada kebaikannya .. contohnya lihat saja d page WARGA SANDAKAN .. betapa kita tidak mengenali seseorang tuh tp kita dan dirinya mesra bagaikan telah mengenali bertahun tahun .. dan dapat bertukar tukar informasi dari daerah/negeri laen krn 'page' tuh pom ada gak owank bukan sabahan yg join ..
contoh laen pulak .. byk pak ustaz yg dapat memberi info ttg hal2 agama yg kita tak tau dan ini juga dapat memberikan kebaikan bagi insan spt saya yang daif dan khilaf serta jahil tang selok belok agama neh .. bukan ka ia suatu perkara yg baek ?
selaen itu, kita dapat menyebarkan ukhwah antara kita. Sabda Nabi S.A.W " Siapa yg ingin rezekinya dilapangkan ALLAH S.W.T atau ingin usianya dipanjangkan, maka hendaklah dia menghubungkan silaturrahim" .. ~