Sunday, August 8, 2010

helo.... abang aku berenti kerja lah.....

abang aku bernti kerja lah ...... ' kedengaran suaranya.....
aku teringat 2 tahun lalu anak muda ini datang bersama ibunya mencari kerja.....
"tapi bole kah dia sembahyang d sini" ibunya bersuara.... "ya saya juga ada surau keci di atas' balasku.....

anak muda darah muda..... aku kesal apabila anak2 tempatan terlalu memilih kerja.... hanya dengan kelulusan PMR nak jadi pegawai.... mau jadi peguasa.... mau gaji ribu2 mau itu mau ini..... namun tidak dengan anak2 yg aku gelar gambal2 tidak memilih kerja tak minta itu taak minta ini.... cukup hanya dengan d bagi kerja mereka cukup bersyukur..... cukup berterimakasih cukup berhutang budi....... pernah sekali..... anak tempatan bekerja hanya setengah jam dah minta gaji mau pulang mamanya sakit.... dan bermacam2 alasan tak masuk akal....... kalau awek aku tak kesah nak berenti kerja..... mereka kaum yg lemah.... perlu perhatian..... perlukan kasih sayang...... namun apabila kaum adam yg buat hal aku amat kecewa..... sekecewa masa awek aku pulang manila dulu seminggu lebih aku demam dan minggu berikutnya aku tak nak awek sebelah sana dah  aku lebih rela berawek kan org india .... dan aku benar2 ketemu kacukan india...... hehehe

namun anak muda ini..... yg aku lihat boleh belajar.... juga mengecewakan...... dia mengalah hanya kerana 1 teguran teguran pedas..... setelah berbelas kali mendapat teguran lemak manis......

walaupun usiaku dah agak2 dewasa ini..... aku masih merasa muda dan berdarah muda..... dan aku boleh d tegur sama ada dengan teguran lemak manis atau pun pedas cili api......... aku boleh menerimanya..... namun apa yg tak boleh aku terima ialah..... teguran lemah lembut dan manja....... aku pasti mengalah.......

aku kalah....... kekalahan yg manis rasaya.......


anak muda aku harap kau belajar sesuatu d sini.....
aku tak pernah anggap engkau seorang pekerja.....

No comments: