Tuesday, August 3, 2010

syg mana baju merah abg tu??

kosmo

Wanita lebih tertarik pada lelaki berbaju merah


NEW YORK – Satu kajian di Amerika Syarikat (AS) menyatakan wanita lebih tertarik pada lelaki yang memakai pakaian berwarna merah, lapor sebuah akhbar semalam.

Penyelidik di Universiti Rochester yang melakukan kajian tersebut, Profesor Andrew Elliot berkata, warna merah berupaya menjadikan lelaki kelihatan lebih bertenaga sekali gus membuatkan wanita tertawan.

“Kami mendapati wanita melihat lelaki yang berpakaian warna merah sebagai memiliki status lebih tinggi, lebih cenderung memiliki kekayaan dan pengaruh. Tanggapan berkaitan status tinggi ini menyebabkan wanita tertarik kepada mereka,” katanya.

Menurut profesor di bidang psikologi itu, beberapa kajian mendapati wanita tidak menyedari tentang kesan warna merah tersebut.

Kajian itu yang menggunakan gambar sejumlah lelaki berpakaian berlainan warna dengan wajahnya dikaburkan mendapati kebanyakan responden wanita memilih lelaki berpakaian merah sebagai lebih menarik. .

Saintis-saintis percaya kesan itu disebabkan kombinasi faktor budaya dan biologi. Kesan serupa dilihat dalam kehidupan beruk seperti babun mandrill dan babun gelada apabila haiwan jantannya mempunyai warna merah yang menandakan dominasi spesies jantan. – Agensi


patut la kalau aku pakai baju merah dulu masa mengorat jarang2 menghampakan hehehe dan sampai sekarang kalau aku jalan dengan baju merah henpon aku asyik berlagu.... iskkk bini aku ni selalu jer tanya aku kat mana bilamana aku berbaju merah......


kebetulan aku suka baju merah.....

2 comments:

Sutera Maya said...

itam pOm ensem apa .. yg penting kuLit dia puteh .. =)

kasanova pencen said...

hehe kalau ensem tak pakai baju apa puntetap ensem heheheh pakai sari pun masih buli mengurat...